کد مطلب:280196 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:275

آداب نمازهای یومیه (توجه - قنوت)
باید عقیده ی تو این باشد كه روح نماز و روزه و حج و جهاد و عموم اعمال و تكالیف واجبه و مستحبه ی خیریه، ولایت اهل بیت معصومین است (علیهم السلام) و بدون ولایت ایشان (علیهم السلام) هیچ طاعتی و عبادتی از احدی قبول نخواهد شد، چنانكه سابقا اشاره شد كه در زیارت امام عصر (ارواحنا فداه) می خوانی:

اشهد ان بولایتك تقبل الاعمال و تزكی الافعال و تضاعف الحسنات...

پس هر كس درجه محبت و مودت و خلوص عقیدت او افزونتر است، تقرب او به خدا و رسول و ائمه ی طاهرین (صلی الله علیهم اجمعین) زیادتر است. در این صورت تكلیف تو آن است كه قبل از نماز متوجه شوی و متذكر گردی امام عصر خود (عجل الله فرجه) را، كه اوست روح تمام عبادات تو، و از بركت وجود مبارك آن حضرت تو موفق شده ای به ادای نماز و از بركت وجود مقدس آن حضرت نماز تو مقبول خواهد شد. و اگر تولای آن حضرت نباشد، نماز تو ابدا مقبول نخواهد شد، اگرچه آن قدر عبادت كنی كه مانند مشك پوسیده شوی. آیا نمی گوئی در زیارات ایشان (سلام الله علیهم):

اشهد انكم صلوتی و صومی و حجی و جهادی...



[ صفحه 93]



آیا نخوانده ای حدیثی را كه حضرت ابی عبدالله (علیه السلام) به داود بن كثیر می فرماید:

یا داود نحن الصلوة فی كتاب الله عزوجل و نحن الزكوة و نحن الصیام و نحن الحج و نحن الشهر الحرام و نحن البلد الحرام و نحن كعبة الله و نحن قبلة الله و نحن وجه الله قال الله تعالی «فاینما تولوا فثم وجه الله».

و در دعای افتتاح صلوات می خوانی دعای توجه را كه امام تو (ارواحنا فداه) در جواب حمیری توقیع فرموده اند كه ملخص آن این است:

دعای توجهی كه سنت موكده است و اجماعی است بلاخلاف:

«وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض حنیفا - علی ملة ابراهیم و دین محمد و هدی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب - و ما انا من المشركین»، «ان صلوتی و نسكی و محیای و مماتی لله رب العالمین لا شریك له و بذلك امرت و انا من المسلمین، اللهم اجعلنی من المسلمین.

متذكر ولایت امام عصر و آباء كرامش (علیهم السلام) باید باشی، زیرا كه مرا از حنیف، ولایت است و دین متعلق به محمد است (صلی الله علیه و آله) و هدایت مخصوص امیرالمومنین و اعقاب اوست (صلوات الله علیهم اجمعین الی یوم القیامة). به همچنین در قنوت دعا كنی امام زمان خود را (عجل الله فرجه) و بخوانی از قنوتاتی كه مروی از اهل بیت معصومین است (علیهم السلام) بخصوص قنوتی كه مخصوص خود آن حضرت است. از آن جمله در «مهج» و سایر كتب دعوات مسطور است:

اللهم صل علی محمد و آل محمد و اكرم اولیائك...

یا بخوان این دعائی كه در شب بیست و سیم ماه مبارك رمضان و در هر



[ صفحه 94]



حال و در هر زمان باید بخوانی:

اللهم كن لولیك القائم بامرك الحجة بن الحسن...

چنانكه تمام آن در دعوات مخصوصه به آن وجود مبارك خواهد آمد.



[ صفحه 95]